Koncert Barokowe Miraże – Uwertury – Francuski Splendor
Bilety: 12,00 zł (bilet ulgowy) 18,00 zł (bilet normalny)
Przed nami pierwszy z trzech koncertów drugiej edycji „Barokowych Miraży”, czyli cyklu mającego na celu kultywowanie tradycji muzyki barokowej i wspieranie lokalnych artystów. W Sali Lustrzanej wystąpią muzycy Łódzkiej Orkiestry Barokowej Altberg Ensemble, którzy specjalizują się w muzyce barokowej.
Altberg Ensemble to łódzka orkiestra barokowa, która powstała w 2017 roku z inicjatywy wiolonczelisty Jakuba Kościukiewicza. Ma na swoim koncie płytę z utworami Georga Philippa Telemanna, Suites & Concerto, DUX1761, nagraną pod kierunkiem Petera Van Heyghena, która to została zauważona i doceniona przez nominację do nagrody Fryderyk 2023 w kategorii Album Roku – Muzyka Dawna. Od 2018 roku zespół regularnie współpracuje z wybitnym szwajcarskim klawesynistą, organistą i dyrygentem Jörgiem-Andreasem Bötticherem, który wielokrotnie poprowadził zespół w ramach cykli 200 Kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego, Barokowa Łódź i Barokowe Miraże.
Altberg Ensemble występował w Łódzkiej Filharmonii im. A. Rubinsteina, na festiwalach Dramma per Musica na Zamku Królewskim w Warszawie, Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, Bydgoskiej Scenie Barokowej, Barok na Mazurach, Koncertach Pokoju w Jaworze. Altberg Ensemble gra na instrumentach historycznych, stosując dawne praktyki wykonawcze. Nazwa zespołu inspirowana jest postacią Emmy Altberg (1889-1983)
W skład Altberg Ensemble wchodzą profesjonalni muzycy grający na instrumentach historycznych lub ich wiernych kopiach. Muzycy używają strun jelitowych i smyczków barokowych. Stosują również historyczne praktyki wykonawcze, co wymaga nie tylko wszechstronnego wykształcenia w dziedzinie samej instrumentalistyki, ale również szerokiej wiedzy teoretycznej i doświadczenia. Ich misją jest popularyzacja utworów instrumentalnych oraz wokalno-instrumentalnych z XVII i XVIII wieku.
W ramach pierwszego koncertu z cyklu publiczność czeka występ dużego składu orkiestry. Altberg Ensemble zamierza zaprezentować uwertury orkiestrowe w stylu francuskim z przełomu XVII i XVIII wieku pod kierunkiem współpracującego z zespołem szwajcarskiego klawesynisty i dyrygenta Jörga-Andreasa Böttichera.
Koncert wzbogacą wprowadzenia Agaty Kwiecińskiej, która opowie o stylistyce muzyki barokowej oraz realizacji nurtu wykonawstwa historycznego.
Program koncertu:
- Philipp Heinrich Erlebach (1657-1714)
Ouverture nr 6 g-moll
Ouverture – Entrée – Gavotte – Menuet alternativement – Trio – La Plainte Lentement – Entrée – Gigue – Chaconne
Ze zbioru: VI Ouvertures, Nürnberg 1693
- Johann Sigismund Kusser (1660–1727)
Ouverture II B-dur
Ouverture – Gay – Premier Air viste – Second Air Eccho – Troisième Air Menuet – Quatrième Air Gique à l’Angloise – Cinquième Air Courante – Sixième Air Menuet – Septième Air Sarabande – Chaconne à 2 Dessus
Ze zbioru: Apollon enjoué, Six Ouvertures de théatre accompagnées de plusieurs airs, Stuttgart 1682
- Johann Caspar Ferdinand Fischer (1656–1746)
Praeludium I d-moll
Ze zbioru; Les pieces de clavessin (Musicalisches Blumenbüschlein), Augsburg 1698
Ouverture (Suite) d-moll
Ouverture – Entrée – Rondeau – Gavotte – Menuet – Passacaille
Ze zbioru: Journal Du Printemps, op. 1, Augsburg 1695
Praeludium VIII G-dur
Ze zbioru: Les pieces de clavessin (Musicalisches Blumenbüschlein), Augsburg 1698
- Johann Fischer (1646–1716)
Suite C-dur
Ouverture – Entrée – Menuet en Rondeau – Chaconne – Polnische Tänze – La Marche– Air – Gigue (Air des Paysans)
Ze zbioru: Musicalische Fürsten-Lust, bestehend in unterschiedlichen schönen Ouverturen und einen curieusen Anhang polnischer Tänze, Lübeck 1706
Wykonawcy:
- Jörg-Andreas Bötticher (Szwajcaria)- klawesyn/ prowadzenie orkiestry
- Altberg Ensemble na historycznych instrumentach w składzie:
I skrzypce: Joanna Huszcza, Joanna Dobrowolska, Kornelia Korecka
II skrzypce: Paweł Miczka, Aleksandra Kelm, Debora Kramarek
Altówki I: Anna Nowak, Ewa Pilarska-Banaszak
Altówka II: Katarzyna Cendlak
Wiolonczele: Kuba Kościukiewicz, Anna Cierpisz
Kontrabas: Tomasz Iwanek
Klawesyn: Ewa Mrowca
Fagot: Kamila Marcinkowska-Prasad
Oboje: Patrycja Leśnik-Hutek, Jan Hutek
Flety Proste: Katarzyna Czubek, Radosław Orawski
Flety Traverso: Ewa Gubiec, Radosław Orawski
Perkusja: Jarosław Kopeć
Kierownictwo artystyczne cyklu: Ewa Mrowca
Produkcja i koordynacja: Dominika Jakubowska