Miejsce: Aneks Jednego Mistrza w Muzeum Miasta Łodzi, ul. Ogrodowa 15
Kurator: Monika Nowakowska
Wernisaż: 29 marca (środa), godz. 18:00
Wystawa obejmuje ponad 40 prac wypożyczonych z Muzeum Narodowego w Krakowie, z handlowych galerii sztuki oraz od łódzkich kolekcjonerów prywatnych – miniaturowe pejzaży miejskie i wiejskie, impresyjne studia roślin i wody, nastrojowe nokturny z różnych okresów krótkiej acz intensywnej twórczości Jana Stanisławskiego: od początku lat 80. XIX wieku po 1906 rok. Punktem wyjścia prezentacji jest przypadająca w 2017 roku 110. rocznica śmierci artysty, który zmarł 6 stycznia 1907 roku. Obrazy malowane są farbami olejnymi na płótnie, tekturze, desce lub kartonie, najczęściej impastami, wszystkie są oprawione i w dobrym stanie konserwatorskim, ich wymiary wahają się od 12×21 cm do 54,5×100,5 cm. Dopełnieniem malarstwa są przykłady grafiki – kilka litografii barwnych i czarno-białych – powielające motywy z obrazów w syntetycznym ujęciu. Prace pogrupowane są wątkami tematycznymi podzielonymi na: widoki polskiej wsi, krajobrazy Ukrainy, motywy krakowskie, pejzaże z zagranicznych podróży (Włochy, Francja), studia roślin – prezentujące spectrum zainteresowań artysty oraz poszukiwania warsztatowe.
Jan Stanisławski (1860-1907) to jeden z najwybitniejszych polskich malarzy-pejzażystów, czołowy przedstawiciel młodopolskiego modernizmu, Mistrz miniatury, w której wypracował własny, rozpoznawalny po dziś dzień styl. To zarazem jeden z kluczowych pedagogów zreformowanej przez Juliana Fałata krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, w której prowadził katedrę pejzażu, zwaną też „szkołą Stanisławskiego”, kształcąc w niej kolejne pokolenie polskich pejzażystów, często kontynuatorów jego twórczości jak łodzianin Henryk Szczygliński, ulubiony student Mistrza Jana.
Łódzkim wątkiem wystawy są zbiory prywatne oraz kontekst Galerii Mistrzów Polskich, w której prezentowane są cztery prace Jana Stanisławskiego dokumentujące kolejne etapy jego artystycznych poszukiwań: wczesny szkic akwarelowy “Sterty siana” z 1880-1881 roku z okresu studiów akademickich w Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona w Warszawie; impresyjną wedutę “Pont-Neuf w Paryżu” z lat 1885-1895 czyli okresu artystycznych podróży artysty po Europie w poszukiwaniu własnego stylu oraz dwa przykłady dojrzałej twórczości malarskiej, reprezentujących młodopolski modernizm pejzaży z ulubionym motywem wodny: “Pejzaż [Dniepr]” i “Brzegi Dniepru – pejzaż III. Ukraina” z lat 1903-1905.
Wystawie towarzyszy folder z tekstem problemowym dotyczącym prezentowanych prac, spis prac z wystawy oraz kilka ich reprodukcji. Wystawę promował listkowy kalendarzyk na 2017 rok z reprodukcją obrazu “Brzegi Dniepru – pejzaż III. Ukraina”. Warto też dodać, że w ramach projektu aplikacje na smartfony, zrealizowanego we współpracy z Fundacją Promocji Sztuki „Niezła Sztuka”, przy tym obrazie znajduje się kod QR, dzięki któremu można bezpłatnie pobrać przez telefon typu smartfon tekst Urszuli Kozakowskiej-Zauchy poświęcony artyście lub odsłuchać jego wersję audio, tekst jest też dostępny na portalu.
Wydarzenia towarzyszące:
22 maja (poniedziałek), godz. 14:00
“Jan Stanisławski – Mistrz młodopolskiego pejzażu”
Oprowadzanie po wystawie w ramach Senioraliów 2017
Prowadzenie: Adam Klimczak
Aneks Jednego Mistrza
Wstęp wolny