W ramach ekspozycji zaprezentowano prace czterech laureatów 36. Edycji Konkursu im. Władysława Strzemińskiego Sztuki Piękne za rok 2019, wyróżnionych przez Muzeum Miasta Łodzi: Judyty Antoniuk, Zuzanny Morawskiej, Ireny Zieniewicz oraz Macieja Wrońskiego.
Wystawę grafik, obiektów multimedialnych i rzeźb będzie można zobaczyć w Aneksie Sali Lustrzanej Pałacu Izraela Poznańskiego, szatni i holu bocznym do 1 marca 2020 roku.
Judyta Antoniuk (graphic designer, projektantka wzornictwa)
„Szczęście”
Dziesięć abstrakcyjnych kompozycji przedstawia emocję szczęścia, która się zmienia. Początkowo nabiera siły i trwa, po czym słabnie ze względu na wpływ pozostałych odczuwanych emocji.
Kolejna część projektu przedstawia wnętrze, którego zadaniem jest oddziaływanie na odbiorcę w zaplanowany sposób. Wchodząc do środka, można dostrzec wiele nasyconych barw, zamkniętych w geometrycznych formach – jest to środek cyklu ilustracji. Moment, w którym emocja radości jest najpełniejsza. Następnie emocja się przeobraża, aż w pewnym momencie odbiorca staje się jej częścią.
Zuzanna Morawska (absolwentka Wydziału Rzeźby i Działań Interaktywnych w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi)
„Spotkanie”
Wystawa rzeźb skupia się wokół pojęcia zależności oraz struktur społecznych. Swoim cyklem autorka nawiązuje przede wszystkim do stygmatyzacji i roli płci. Formy abstrakcyjne traktuje jako metaforę podjętej tematyki. Kontrastujące, miękkie biologiczne kształty z ostrymi geometrycznymi, nawiązują do podziałów i rozbicia, które zachodzą w społeczeństwie na poziomie płci. Cykl „Spotkanie” jest pewnego rodzaju obrazem, ukazaniem dysonansu i różnic. Prace powstały w latach 2018 i 2019.
Irena Zieniewicz (studentka na Wydziale Rzeźby i Działań Interaktywnych oraz absolwentka Wydziału Grafiki i Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi)
„Schematy”
Wystawa jest rozważaniem na temat podziałów społecznych i tego, jak polaryzacja pojęć współcześnie funkcjonuje. W ramach ekspozycji są prezentowane m.in. grafiki z serii „Schematy”, które stanowią ilustrację medialnej manipulacji, opierającej się na emocjach odbiorcy. Prace bazują na fotografiach prasowych oraz przedstawieniach malarskich i rzeźbiarskich. Ponadto grafiki przedstawiają „klisze” kulturowe – obraz kata i ofiary, utwierdzane w odbiorcach za pomocą ikonografii.
Maciej Wroński (student V roku w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi na Wydziale Grafiki i Malarstwa)
„Grafika”
Autor prezentuje prace z obszaru grafiki artystycznej, wykonane w Pracowni Technik Wklęsłodrukowych pod kierunkiem dr hab. Alicji Habisiak-Matczak oraz dr. Oskara Gorzkiewicza i w Pracowni Sitodruku pod kierunkiem dr hab. Agaty Stępień oraz dr. Piotra Skowrona. Książka „Heart of Darkness” jest próbą zobrazowania publikacji Josepha Conrada pt. „Jądro ciemności”. Jest to zbiór grafik wykonanych w technice odprysku. Praca powstała w ramach współpracy z Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi. Na wystawie zaprezentowana jest również seria serigrafii ukazanych w autorskich ramach podświetlających prace, co pozwala na dostrzeżenie jej warstwowości oraz głębi.