Koncert Barokowe Miraże – Uwertury – Francuski Splendor

17 września 2023
17:00 -

Bilety: 12,00 zł (bilet ulgowy) 18,00 zł (bilet normalny)

Przed nami pierwszy z trzech koncertów drugiej edycji „Barokowych Miraży”, czyli cyklu mającego na celu kultywowanie tradycji muzyki barokowej i wspieranie lokalnych artystów. W Sali Lustrzanej wystąpią muzycy Łódzkiej Orkiestry Barokowej Altberg Ensemble, którzy specjalizują się w muzyce barokowej.

Altberg Ensemble to łódzka orkiestra barokowa, która powstała w 2017 roku z inicjatywy wiolonczelisty Jakuba Kościukiewicza.  Ma na swoim koncie płytę z utworami Georga Philippa Telemanna, Suites & Concerto, DUX1761, nagraną pod kierunkiem Petera Van Heyghena, która to została zauważona i doceniona przez nominację do nagrody Fryderyk 2023 w kategorii Album Roku – Muzyka Dawna. Od 2018 roku zespół regularnie współpracuje z wybitnym szwajcarskim klawesynistą, organistą i dyrygentem Jörgiem-Andreasem Bötticherem, który wielokrotnie poprowadził zespół w ramach cykli 200 Kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego, Barokowa Łódź i Barokowe Miraże.

Altberg Ensemble występował w Łódzkiej Filharmonii im. A. Rubinsteina, na festiwalach Dramma per Musica na Zamku Królewskim w Warszawie, Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, Bydgoskiej Scenie Barokowej, Barok na Mazurach, Koncertach Pokoju w Jaworze. Altberg Ensemble gra na instrumentach historycznych, stosując dawne praktyki wykonawcze. Nazwa zespołu inspirowana jest postacią Emmy Altberg (1889-1983)

W skład Altberg Ensemble wchodzą profesjonalni muzycy grający na instrumentach historycznych lub ich wiernych kopiach. Muzycy używają strun jelitowych i smyczków barokowych. Stosują również historyczne praktyki wykonawcze, co wymaga nie tylko wszechstronnego wykształcenia w dziedzinie samej instrumentalistyki, ale również szerokiej wiedzy teoretycznej i doświadczenia. Ich misją jest popularyzacja utworów instrumentalnych oraz wokalno-instrumentalnych z XVII i XVIII wieku.

W ramach pierwszego koncertu z cyklu publiczność czeka występ dużego składu orkiestry. Altberg Ensemble zamierza zaprezentować uwertury orkiestrowe w stylu francuskim z przełomu XVII i XVIII wieku pod kierunkiem współpracującego z zespołem szwajcarskiego klawesynisty i dyrygenta Jörga-Andreasa Böttichera.

Koncert wzbogacą wprowadzenia Agaty Kwiecińskiej, która opowie o stylistyce muzyki barokowej oraz realizacji nurtu wykonawstwa historycznego.

Program koncertu:

  • Philipp Heinrich Erlebach (1657-1714)

Ouverture nr 6 g-moll

Ouverture – Entrée – Gavotte – Menuet alternativement – Trio – La Plainte Lentement – Entrée – Gigue – Chaconne

Ze zbioru: VI Ouvertures, Nürnberg 1693

  • Johann Sigismund Kusser (1660–1727)

Ouverture II B-dur

Ouverture – Gay – Premier Air viste – Second Air Eccho – Troisième Air Menuet – Quatrième Air Gique à l’Angloise – Cinquième Air Courante – Sixième Air Menuet – Septième Air Sarabande – Chaconne à 2 Dessus

Ze zbioru: Apollon enjoué, Six Ouvertures de théatre accompagnées de plusieurs airs, Stuttgart 1682

  • Johann Caspar Ferdinand Fischer (1656–1746)

Praeludium I d-moll

Ze zbioru; Les pieces de clavessin (Musicalisches Blumenbüschlein), Augsburg 1698

Ouverture (Suite) d-moll

Ouverture – Entrée – Rondeau – Gavotte – Menuet  – Passacaille

Ze zbioru: Journal Du Printemps, op. 1, Augsburg 1695

Praeludium VIII G-dur

Ze zbioru: Les pieces de clavessin (Musicalisches Blumenbüschlein), Augsburg 1698

  • Johann Fischer (1646–1716)

Suite C-dur

Ouverture – Entrée – Menuet en Rondeau – Chaconne – Polnische Tänze – La Marche– Air – Gigue (Air des Paysans)

Ze zbioru: Musicalische Fürsten-Lust, bestehend in unterschiedlichen schönen Ouverturen und einen curieusen Anhang polnischer Tänze, Lübeck 1706

 

Wykonawcy:

  • Jörg-Andreas Bötticher (Szwajcaria)- klawesyn/ prowadzenie orkiestry

 

  • Altberg Ensemble na historycznych instrumentach w składzie:

 

I skrzypce: Joanna Huszcza, Joanna Dobrowolska, Kornelia Korecka

II skrzypce: Paweł Miczka, Aleksandra Kelm, Debora Kramarek

Altówki I: Anna Nowak, Ewa Pilarska-Banaszak

Altówka II: Katarzyna Cendlak

Wiolonczele: Kuba Kościukiewicz, Anna Cierpisz

Kontrabas: Tomasz Iwanek

Klawesyn: Ewa Mrowca

Fagot: Kamila Marcinkowska-Prasad

Oboje: Patrycja Leśnik-Hutek, Jan Hutek

Flety Proste: Katarzyna Czubek, Radosław Orawski

Flety Traverso: Ewa Gubiec, Radosław Orawski

Perkusja: Jarosław Kopeć

 

Kierownictwo artystyczne cyklu: Ewa Mrowca

Produkcja i koordynacja: Dominika Jakubowska