„Pamięci Łodzian” – koncert z cyklu “Muzyka Łodzi”

26 listopada 2023
16:30 -

Współorganizator: Fundacja im. Stanisława Liszewskiego
Koszt: 5 zł (bilet ulgowy), 7 zł (bilet normalny)

Kolejny koncert z cyklu Muzyka Łodzi wprowadzi nas w nastrój nostalgii. Będzie to okazja do upamiętnienia łodzian w nawiązaniu do zakończenia 29. kwesty na Starym Cmentarzu w Łodzi.

Podczas koncertu „Pamięci Łodzian – Tadeusz Paciorkiewicz w 25. rocznice śmierci kompozytora”  w ramach cyklu “Muzyka Łodzi” usłyszymy duety kameralne Tadeusza Paciorkiewicza. Wykonają je: Sławomira Wilga – skrzypce, Dorota Cegielska – fagot oraz Michał Kluska – fortepian.

Program koncertu:

  1. Tadeusz Paciorkiewicz – Sonatina na fagot i fortepian

Dorota Cegielska – fagot

Michał Kluska – fortepian

  1. Tadeusz Paciorkiewicz – Sonata F-dur na skrzypce i fortepian

Sławomira Wilga – skrzypce

Michał Kluska – fortepian

Wykonawcy:

Michał Kluska

Pianista, jest zdobywcą I nagrody VI edycji North International Music Competition w Sztokholmie w kategorii duetów kameralnych, jest również laureatem IX Międzynarodowego Konkursu Kameralnego im. K. Bacewicza w Łodzi. Wielokrotnie był współwykonawcą partii fortepianu w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej. W 2023, wspólnie z Anną Banaś, był wykonawcą projektu “Zapomniani twórcy polskiej kameralistyki wiolonczelowej” w ramach stypendium MKiDN.

Pianista w 2022 roku otrzymał tytuł doktora sztuki za badania nad kameralną twórczością̨ Tadeusza Paciorkiewicza. Od 2017 roku jest zatrudniony jako adiunkt Akademii Muzycznej w Łodzi i pracuje ze studentami klas instrumentów smyczkowych. Realizował również zajęcia w klasach zespołów kameralnych. Występuje również regularnie na licznych audycjach i konkursach towarzysząc studentom. Od 2016 roku jest etatowym członkiem chóru Filharmonii Łódzkiej, wykonując partie chóralne współpracował m. in. z Howardem Griffithsem, Antonim Witem, Jose Maria Florencio, Kai Bumannem, Danielem Raiskinem i Łukaszem Borowiczem. Wielokrotnie brał udział w nagraniach realizowanych dla Telewizji Polskiej i Filharmonii Łódzkiej. Współpracował również z Chórem Polskiego Radia w Krakowie oraz Chórem Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum.

Michał Kluska pianistyczne umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich m.in. u Andrzeja Jasińskiego, Kevina Kennera (USA), Pascala Devoyon (Francja), Tomasza Herbuta, Angelo Martino (Włochy), Marii Gabrielli Bassi (Włochy). Michał Kluska jest absolwentem Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie fortepianu prof. dr hab. Mariusza Drzewickiego i w klasie kameralnej dr hab. Anny Liszewskiej oraz dr hab. Witolda Holtza.

Dorota Cegielska

Fagocistka w 2002 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w klasie prof. Krzysztofa Kamińskiego. W tym samym roku rozpoczęła pracę, jako asystentka w jego klasie. W latach 2003-2005 studiowała na Uniwersytecie Południowej Kalifornii w Thornton School of Music w Los Angeles. W tym czasie koncertowała z orkiestrami American Youth Symphony, Debut Orchestra i USC Wind Ensamble. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich m.in. w: Henry Mancini Institute, Idyllwild Art Summer Program, Das Treffen. W 2010 roku ukończyła trzyletnie studia doktoranckie w Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 1998 roku jest pierwszą fagocistką Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, prowadzi także klasę fagotu w ZSM im. S. Moniuszki w Łodzi. W 2012 roku otrzymała tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej w Łodzi. W 2019 roku otrzymała tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych.

W 2002 roku zajęła V Miejsce na Międzynarodowym Konkursie Obojowo-Fagotowym i otrzymała nagrodę SPAM. Brała udział w Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Instrumentów Dętych w 2000 roku, zajmując II miejsce w kategorii trio stroikowe i III miejsce w kategorii kwintet dęty. Natomiast na tym samym konkursie w 2002 roku, z triem „Amabile”, zdobyła I miejsce. W 2011 roku otrzymała Nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego za dzielenie się talentem artystycznym z melomanami Filharmonii Łódzkiej oraz wiedzą i bogatym doświadczeniem z uczniami i studentami szkół muzycznych. W 2014 roku została odznaczona Brązowym Krzyżem Zasługi – przyznanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego.

Jest współzałożycielką zespołów kameralnych o profilu klasycznym („Tenerezza”), a także nieco lżejszym („Mellow Five”), z którymi z powodzeniem koncertuje w Łodzi i na terenie całego kraju.

W latach 2011-2015 prowadziła ożywioną działalność koncertową, zarówno solową jak i kameralną. Do najważniejszych osiągnięć w dziedzinie gry solowej może zaliczyć koncerty w: Auli Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego, Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, Sali Koncertowej Rahn Education Music und Kunstschule Clara Schumann w Neuzelle (Niemcy) oraz na Festiwalu Klarnetowym „Clarimania 2011”, 4. Europejskim Kongresie Klarnetowym Filharmonii Łódzkiej i 7. Baltische Woche (Niemcy).

W 2015 roku wydała płytę duetu Clarigotto z towarzyszeniem fortepianu (Dorota Cegielska, Mirosław Kłys, Adam Manijak, Daniel Rybak). W marcu 2017 roku nagrała płytę „Klasyka Polskiej Rozrywki” z zespołem Grohman Orchestra, zawierającą unikatowe aranżacje Krzysztofa Herdzina.

Od 2021 na stałe związała się z Studio Grantor i jest współtwórcą wszystkich projektów i realizacji audio/wizualnych sygnowanych marką Studio Grantor. W grudniu 2023 ukaże się jej pierwsza solowa płyta „Jazzy beast & bassoon soul” na której znajdą się utwory kompozytorów łódzkich. Zostały one napisane na specjalne zamówienie fagocistki, z mocnym pierwiastkiem jazzowym, co w połączeniu z kojarzonym klasycznie fagotem, z pewnością zaskoczy słuchaczy nowym  spektrum brzmieniowym i aranżacyjnym w jakim ten instrument się zaprezentuje.

Sławomira Wilga

Studiowała Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Łukasza Błaszczyka, otrzymując nagrodę Dyplom Primus in Artibus za osiągnięcia dla najbardziej wyróżniającego się studenta.  Obecnie jest związana z macierzystą Akademią na stanowisku asystentki w Katedrze  Instrumentów Smyczkowych.  Jest laureatką licznych międzynarodowych konkursów skrzypcowych oraz kameralnych. Swoje umiejętności nabywała podczas wielu międzynarodowych festiwali i warsztatów muzycznych w Europie i Afryce pod okiem wybitnych artystów, wśród których znaleźli się  m.in. Farida Bacharova, Andrej Bielow, Zakhar Bron, Boris Brovtsyn, Nikita Boriso-Glebsky,  Katalin Kokas, Barnabas Kelemen, Bartłomiej Nizioł, Maxim Rysanov, Aida Bieler, Jerusalem Quartet i wielu innych. Stale rozwija swoje umiejętności jako solistka, kameralistka, a także muzyk orkiestrowy, współpracując z orkiestrami Sinfonią Varsovią a także Baltic Neopolis Orchestra.

Kilkakrotnie brała udział w projekcie Musethica, skupiającym się na charytatywnym szerzeniu muzyki poza ośrodkami muzycznymi.

Koncertowała z wieloma orkiestrami w Polsce i za granicą z towarzyszeniem takich orkiestr symfonicznych i kameralnych. Brała udział w wielu projektach kameralnych w Europie oraz poza jej granicami m.in. w Wietnamie, Indiach, Chinach, czy RPA.

Regularnie koncertuje w zespołach wielokrotnie nagradzanych na kameralnych konkursach  muzycznych, w duecie z pianistką Izabelą Wilgą, As-SAI Piano Trio w składzie z Anną  Banaś i Izabelą Wilgą oraz jest prymariuszką Neuma Quartet, który w 2023 roku zdobył III Nagrodę oraz Nagrody Specjalne na prestiżowym konkursie kameralnym – II Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. K. Szymanowskiego. Po wygraniu I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego dokonała nagrań archiwalnych koncertu skrzypcowego Mieczysława Karłowicza oraz Poeme  Ernesta Chaussona z towarzyszeniem NOSPRu dla Polskiego Radia. W ubiegłym roku wydała płytę z dotąd nie nagranymi dziełami braci Kątskich we współpracy z wytwórnią DUX wraz z siostrą pianistką Izabelą Wilgą. Płyta ta została doceniona i wyróżniona w II Miedzynarodowym Konkursie Muzyczne Orły.